Критерії оцінювання
результатів навчання здобувачів освіти (5-9 класи НУШ) відповідно до нового
Державного стандарту базової середньої освіти, рекомендовані МОН (наказ №1093,
від 02.08.2024)
(СОЦІАЛЬНА ТА ЗДОРОВ ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА ОСВІТНЯ
ГАЛУЗЬ)
|
Бал |
|
|||
|
||||
|
1 |
|
|
||
|
2 |
Учень /учениця: відтворює незначну
частину інформації, отриману від учителя або із запропонованих джерел;
знаходить у почутому/прочитаному часткові відповіді на прості запитання;
припускається змістових і логічних помилок; виконує прості завдання/
навчальні дії за наданим зразком з допомогою вчителя щодо підприємливості,
фінансової грамотності і етичної поведінки |
|
||
|
3 |
|
|||
|
4 |
|
|
||
|
5 |
|
|
||
|
6 |
|
|
||
|
7 |
|
|
||
|
8 |
|
|
||
|
9 |
|
|
||
|
10 |
|
|||
|
11 |
|
|
||
|
12 |
|
|
|
|
|
|
Рівень |
Бал |
Загальна
характеристика |
|
|
|
Початковий |
1 |
Учень/учениця:
-сприймає і розпізнає
інформацію, отриману від вчителя(інших осіб);
відповідає на прості запитання за змістом почутого/прочитаного,
припускається суттєвих змістових і логічних помилок; - виконує частину простих
завдань/навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя; - передає інформацію,
намагається висловити свої думки, використовуючи короткі однотипні фрази. |
||
|
2 |
|
|||
|
3 |
|
|||
|
Середній |
4 |
|
||
|
5 |
Учень /учениця: - застосовує частково основну
інформацію, отриману від учителя або із запропонованих джерел, для виконання
навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій; знаходить у
почутому/прочитаному відповіді на прості запитання; може пояснити основні
поняття / явища /навчальні дії; - виконує навчальні дії за
запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись по допомогу; розпізнає
проблемні ситуації з допомогою вчителя; виконує завдання в групі відповідно до своєї ролі; - підтримує спілкування в межах
запропонованої теми, використовує прості фрази / речення. |
|||
|
6 |
|
|||
|
Достатній Достатній |
7 |
|
||
|
8 |
Учень /учениця: - аналізує
інформацію, отриману з обраних джерел, зіставляє, порівнює та групує її за
заданою ознакою; вирізняє проблемні ситуації, відповідає на запитання за
опрацьованою інформацією; перетворює один вид інформації в інший; наводить
певні аргументи, доповнює думку/відповіді однокласників; - виконує окремі
пошукові, дослідницькі та/або творчі навчальні дії, розв'язує проблемні
ситуації відомими способами з опосередкованою допомогою вчителя; активно
співпрацює з іншими, виконуючи навчальні завдання, визначає свої завдання в
груповій роботі; - запрошує до
спілкування, чітко формулюючи питання та пріоритети для обговорення та у
межах запропонованої теми. |
|||
|
9 |
Учень /учениця: - аналізує
інформацію, отриману з різних джерел; вирізняє проблемні ситуації; добирає
прийнятний із запропонованих спосіб для Ті унаочнення й візуалізації;
наводить аргументи та доречні приклади щодо висловленої думки; - виконує
пошукові (дослідницькі) та творчі завдання; розв’язує проблемні ситуації
засвоєними раніше способами, пропонує нові способи розв’язання з
опосередкованою допомогою вчителя; активно співпрацює з іншими, виконуючи
'типові та нетипові завдання. - ініціює
спілкування та обмінюється інформацією у межах запропонованої теми. |
|||
|
Високий |
10 |
Учень /учениця: ~ виокремлює
істотну й потрібну інформацію, отриману із різних самостійно вибраних джерел;
вирізняє проблемні ситуації, оцінює інформацію за заданими критеріями;
ставить запитання; встановлює логічні зв’язки між об’єктами, фактами,
явищами; - застосовує
здобуті знання й практичні вміийя в різних навчальних ситуаціях; здійснює
різні види діяльності, пропонує кілька способів розв’язання проблемної
ситуації самостійно, у парі або групі; - розвиває
ідеї/думіш учасників спілкування в межах запропонованої теми та намагається
укласти їх у цілісну логічну лінію, розглядаючи різні сторони проблеми. |
||
|
11 |
Учень / учениця: — узагальнює
Інформацію, отриману з різних джерел, оцінює її за визначеними критеріями;
знаходить інформацію й аналізує її; висловлює власну позицію, аргументує її,
робить висновки; — застосовує
здобуті знання й практичні вміння в нестандартних ситуаціях; здійснює різні
види діяльності, аналізує власні навчальні дії самостійно, у парі або групі;
конструктивно взаємодіє у групі; — узагальнює
головний зміст почутого під час спілкування у межах запропонованої теми;
обирає оптимальний спосіб взаємодії з іншими для вирішення спільних
навчальних завдань. |
|||
|
12 |
Учень /учениця: — оцінює отриману
інформацію, отриману з різних джерел, порівнює та зіставляє її; використовує
усвідомлено інформацію в різних ситуаціях; — застосовує
здобуті знання й практичні вміння, усвідомлює ризики І прогнозує наслідки;
здійснює різні види діяльності самостійно, у парі або групі; аналізує власні
навчальні дії, планує свій подальший навчальний поступ; ініціює, планує та
організує співпрацю в групах для досягнення навчальних цілей, виконання
дослідницьких / творчих завдань; — виступає
посередником у спілкуванні у межах запропонованої теми, демонструє
толерантність до різних точок зору і надає роз’яснення за потреби іншим
учасникам. |
|||
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно
до Державного стандарту базової середньої освіти
ЗАГАЛЬНІ ПІДХОДИ
У цих рекомендаціях окреслено підходи до оцінювання
результатів навчання учнів 5-9 класів, які здобувають освіту відповідно до
Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від ЗО вересня 2020 року № 898 (далі — Державний
стандарт).
Об’єктами оцінювання є
результати навчання учнів.
Результати навчання — це
знання, уміння, навички, ставлення, цінності, набуті в процесі навчання,
виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, виміряти й
оцінити та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої
програми на кожному рівні (циклі) загальної середньої освіти.
Основні функції оцінювання:
·
формувальна (забезпечує
відстеження динаміки навчального поступу);
·
констатувальна (забезпечує
встановлення рівня досягнення результатів навчання);
·
діагностувальна (надає
інформацію про стан досягнення результатів навчання, наявність навчальних
втрат, причини виникнення утруднень);
·
коригувальна (надає
змогу вчителю відповідним чином адаптувати освітріій процес);
·
орієнтувальна (надає
змогу відстежити динаміку формування результатів навчання та спрогнозувати їх
розвиток);
·
мотиваційно-стимулювальна (активізує
внутрішні й зовнішні мотиви до навчання);
·
розвивальна (мотивує
до рефлексії та самовдосконалення);
·
прогностична (ставить
цілі навчання на майбутнє);
·
виховна (сприяє
вихованню в учнів свідомої дисципліни, наполегливості в роботі, працьовитості,
почуття відповідальності, обов'язку).
Основними видами оцінювання результатів
навчання учнів є формувальне оцінювання, підсумкове оцінювання та державна
підсумкова атестація.
Формувальне оцінювання спрямоване
на відстеження динаміки навчального поступу учнів, визначення їхніх навчальних
(освітніх) потреб і скерування освітнього процесу на підвищення ефективності
навчання з урахуванням встановлених результатів навчання.
Підсумкове оцінювання показує
результат навчання та розвитку.
Державна підсумкова атестація передбачає
оцінювання відповідності результатів навчання учнів, які завершили здобуття
базової середньої освіти, вимогам Державного стандарту. Особливості проведення,
вимоги до змісту та критерії оцінювання державної підсумкової атестації
Міністерство освіти І науки України визначає в установленому законодавством
порядку.
Оцінювання
результатів навчання учнів здійснюється згідно з вимогами до обов’язкових
результатів навчання, визначених Державним стандартом на основі
компетентнісного підходу. Оцінювання дає
інформацію про досягнення результатів навчання на певному етапі освітнього
процесу. Результати оцінювання виражаються в балах (від 1 до 12) та/або в оціночних
судженнях.
Оцінювання
здійснюється за визначеними критеріями, які дозволяють встановити відповідність
між вимогами до обов’язкових результатів навчання, визначеними Державним
стандартом, і фактичними результатами навчання, яких досягай учні.
Загальні критерії оцінювання визначають
загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів і слугують основою критеріїв
оцінюваиия за освітніми галузями
Критерії оцінювання
реалізуються за чотирма рівнями (початковий, середній, достатній, високий).
Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові.
Критерії оцінювання дають змогу здійснювати
оцінювання результатів навчання у 12-бальній шкалі оцінювання.
Опис
кожного бала шкали оцінювання подано в додатках з урахуванням структури
компетентності (знання, уміння, цінності, ставлення) і наскрізних у всіх
ключових компетентностях умінь (читання з розумінням, уміння висловлювати
власну думку усно й письмово, критично й системно мислити, здатність логічно
обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати
ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми, творчість, ініціативність,
здатність співпрацювати з іншими людьми).
За вибором закладу освіти оцінювання може
здійснюватися за власного шкалою оцінювання результатів навчання учнів. У разі
запровадження закладом освіти власної шкали оцінювання результатів навчання
учнів ним мають бути визначені правила переведення до 12-бальної шкали
оцінювання.
Немає коментарів:
Дописати коментар