05 квітня 2012

Дидактичні ігри



Ігри на уроках математики
Математика в початкових класах має як практичне, так і навчально - пізнавальне значення. Математичні знання, набуті в початкових класах, потрібні в повсякденному житті, під час вивчення інших дисциплін, для розуміння повідомлень засобів масової інформації. Істотним на початковому етапі є оволодіння обчислювальними уміннями і навичками.
В 3 класі чотирирічної початкової школи найбільше часу за програмою відводиться на вивчення теми „Табличне множення і ділення”. Поряд з відомими прийомами, які рекомендуються в методичній літературі для вивчення табличних випадків множення і ділення, можна використовувати ігрові прийоми, нескладні ігри. Математичні ігри допомагають швидко вивчити і закріпити знання таблиці множення, засвоїти відповідні випадки ділення.
 Гра "Допоможи білочці зібрати гриби".
Обладнання : малюнки грибочків з записаними на них прикладами на множення і ділення; кошики, білочка (малюнок, іграшка).
Предметна компетентність : обчислює числові вирази.
Ігрове завдання :
По гіллячках, на тоненьких,
Поки день ще не погас,
Сироїжки та опеньки
Білка сушить про запас.

Допоможіть білочці назбирати грибочки про запас. “Смачними” будуть ті, якщо в результаті обчислення числового виразу ви отримали число, менше, ні 270.
Ігрові правила:
1.   Прочитайте числові вирази, записані на грибочках.
2.   Виконайте обчислення (усно).
3.   Допоможіть білочці наповнити кошик “смачними” грибочками.
4.   Перемагає та група, яка перша правильно виконає завдання.
Ігрові дії:
·     Вчитель декламує вірш з метою оголошення ігрового задуму.
·     Діти збирають потрібні грибочки, обчислюючи приклади.
·     Вчитель визначає команду – переможця.
Результат : правильно наповненні грибочками кошик.
 

Ігри з української мови для другого класу .
Речення
Підмет чи присудок
Обладнання. Письмове приладдя, класна дошка.
Хід гри і завдання. На дошці записано речення з пропущеним підметом або присудком. Учасники гри переписують, вставляючи потрібні слова, спочатку речення, в яких були пропущені підмети, а потім – з пропущеними присудками.
Гравцям, які першими виконали завдання, зараховується 8 балів, другими – 7, третім – 6. За допущені помилки знімається по 2 балу, за некаліграфічне, неохайне письмо – по 1 балу.
Матеріал для гри. Землероби ... озимину. стіну. ... доїть корів. Рибалка ... рибу. ... шиє одяг. Прикордонники ... кордони. ... лікує хворих. Діти ... ягоди.
Іменник
Відмінковий ланцюжок
Гравці діляться на групи. Ведучий називає іменник у називному відмінку і вказує закінчення, потім пропонує гравцям першої групи по черзі змінювати іменник за відмінками. Після місцевого відмінка ведучий називає інший іменник тієї ж відміни знову в називному відмінку. Продовжують ланцюжок учні другої групи.
Якщо закінчення іменника в усіх відмінках визначено правильно, ряд одержує 10 балів. За кожну помилку знімається 2 бали.
Прикметник
Однина – множина
Обладнання. На аркуші паперу або на дошці записано 10 прикметників з іменниками в називному відмінку однини.
Завдання. Записати в називному відмінку множини спочатку лише іменники та прикметники а) чоловічого роду, б) жіночого роду, в) середнього роду.
Хід гри. Виконавши завдання, всі гравці здають ведучому свої аркуші. На кожне словосполучення, правильно поставлене в називному відмінку множини, зараховується 1 бал. За помилку знімається 2 бали і по 1 – за некаліграфічне письмо.
Матеріал для гри.
а) Старий ліс, старанний учень, деревяне ліжко, золота зірка, сірий вовк, стрімка скеля, рясний дощ, велике вікно, білий ведмідь;
б) круглий мяч, струнка ялина, синє море, місячна ніч, юний розвідник, класна кімната, голосний дзвоник, широка річка, орлине крило, дружня сімя
в) вірний друг, глибоке озеро, високе дерево, зимовий ранок, солодка груша, морський окунь, нове відро, хоробрий воїн.
Ігри на уроках математики : “Хто швидше?” (викладають різні варіанти складу числа);  “Мовчанка” (вчитель показує картку з числом, а діти – сусідів або попереднє чи наступне число);  “Мікрофон” (під час підсумку уроку вчителька пропонує відповісти на такі запитання: Чого навчились на уроці? Яке завдання найбільше сподобалось? Чия відповідь запам’яталась?) “Домалюй фігуру”; “Закінчи приклад” та ін.
Для розвитку вмінь в учнів розвязувати задачі вчителька практикує розвязання пар задач, які можна порівнювати між собою.
З метою закріплення вміння аналізувати, вчителька пропонує такі види завдання: дібрати слово, якому відповідають такі ознаки: чисте, блакитне, безхмарне...; круглий, гумовий, синій...; назвати предмети, що відповідають заданій ознаці: зелена (ялинка, трава, гусінь...), холодна (зима, вода, рука...), білий (цукор, сніг, папір...) та ін.
Враховуючи, що молодші школярі часто узагальнюють за несуттєвими ознаками, А. Кобевка радить використовувати вправи на конкретизацію понять. Наприклад: продовжити ряд слів: квіти – це гвоздики, маки, айстри..., птахи – це дятел, ворона, ластівка..., риби – це окунь, карась, щука...; закінчити речення: Дерева – це... Транспорт – це... Одяг – це...

Ігрові прийоми навчання читання
Всім відомо, що саме процес читання на початковій його стадії - надзвичайно важкий для дітей, потребує від них значних розумових зусиль. А використання гри дає можливість навчатися у більш легкій, невимушеній формі. Ігри па уроках читання надзвичайно корисні. Вони сприяють розвитку у дітей спостережливості, вчать порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнення. Саме завдяки грі вчитель може естетично оформити навчальний матеріал, а учень - емоційно сприймати його. Завдяки ігровим формам занять вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили. Наприклад, діти мають багато іграшок і часто приносять їх до школи, щоб гратися. Тому в кожного є своє звірятко чи лялька, а у декою – лялька-рукавичка для лялькового театру, яка у потрібний момент може „ожити.
Учитель може запропонувати:
-         Навчи іграшку читати це речення, цей текст.
-         Чия лялька краще прочитає?
-         Яка іграшка хоче розповісти прочитане?
-         Прочитай своїй ляльці тощо.
За спостереженнями, учні, які були не дуже охочі до серйозного і систематичного тренування і які протестували проти вимог „прочитай сторінку”, змогли подолати труднощі читання саме через гру.
Водночас варто застерегти й від надмірного захоплення грою у навчанні дітей. Потрібно привчати їх виконували завдання і в звичайній формі, показувати, що навчання – це не лише гра, а й серйозна, важка праця.
Ось приклад деяких ігор, які можна використовувати в різні періоди навчання грамоти.
Тема „Слово, речення”
Гра „Збудуємо сходинки".
Мета: сприяти формуванню початкового уявлення про слово і вмінню замінити його символом,
Учитель: Прочитаємо віршик і збудуємо сходи зі слів. Кожне слово – окрема сходинка.
Діти читають віршик, а представники кожного ряду малюють на дошці сходинки. Виграє ряд, який правильно побудує сходинки.
Буква до букви – і виникне слово.
Слово до слова -  звучить рідна мова,
І.Січовик
Гра „Придумай речення"
Мета: утвердити думку, що слово і речення навчає дітей взаємодії, Учитель називає будь-яке слово і кидає дитині м'ячик. Учень ловить м'ячик і придумує речення із запропонованим словом. Якщо він не може швидко придумати речення, то повертає м'ячик учителеві. Якщо дитина впоралася із завданням, то сама пропонує наступне слово і кидає м'ячик комусь із учасників гри.
Тема „Поділ слів на склади”
Гра „там-там”
Мета: підготовка дітей до навчання письма. Розвивати уміння ділити слова на склади і розрізняти звучання різних звукових сигналів.
Учитель звертається до дітей:
- Здавна люди намагалися передавати свої слова на далеку відстань.
Для цього використовували багаття, вогні маяків, звукові сигнали. А от в Африці навчилися передавати відомості за допомогою барабана.
Кожному звукові відповідає певний удар - довгий чи короткий, голосний чи тихий. Ось ми з вами зараз і спробуємо пограти в такий африканський барабан, що зветься там-там.
Спочатку навчимося з допомогою там-таму передавати склади. Будемо бити в барабан стільки разів, скільки складів є у слові, яке я назву.
Учитель називає слово, а учень б'є в барабан потрібну кількість разів.
Наприклад: час - 1 удар, зима - 2 удари, коридор - 3 удари тощо. 
 

Немає коментарів:

Дописати коментар